Lintzaag tafelmodel adviezen gevraagd!!!

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
105
50
Schouwen-Duiveland
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje aan het orienteren voor een tafel model lintzaag.
Wat wil ik ermee gaan zagen en doen?

Voornamelijk klein materiaal zagen voor penblanks, balkjes zagen voor snijplanken, heft materiaal zagen voor mesheften etc. Het kleinere en lichtere werk dus. Voor groter en zwaarder werk heb ik mijn DeWalt zaagtafel en invalzaag.

Bij Baptist zie ik de Record Power BS250 en de sabre 250 die allebei wel in mijn bereik vallen qua model. Tussen de beide machines zit er net heel veel verschil qua wat ze kunnen. De sabre heeft een zwaardere motor en 2 snelheden ten opzichte van de BS. Verder zijn volgens mij de verschillen minimaal.
Maar zijn er nog andere machines welke ik niet ken?
Ik wil eigenlijk geen machine met onderstel omdat ik geen ruimte meer heb/ wil opofferen voor een lintzaag.

Kortom, kunnen jullie mij opweg helpen met wat tips?
Budget ligt tot ongeveer €1000,-
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Het budget dat je noemt lijkt riant voldoende voor beide zagen die je noemt dus koop de Sabre voor het extra vermogen en de snelspanner. Dat is de koning in de 250 mm klasse. Ik heb er ook een en ik ben er tevreden over. Hij pakt ook hard hout tot de 120 mm zaag hoogte zonder veel probleem.
Jammer dat de Sabre300 en de bs300 alleen als vloermodel worden verkocht.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
105
50
Schouwen-Duiveland
Vandaag een kleine axminster hobby lintzaag opgehaald bij een forumlid. Deze is echt puur voor het kleine werk met zijn 80mm hoogte zaagcapaciteit.

Datbis wat ik in eerste instantie wilde. Echter met een beetje herinrichten van mijn werkplaats komt er toch wat vloer oppervlakte vrij en daar zou dan een grotere lintzaag kunnen komen te staan. Dan zou ik dus niet meer aan een tafel model vast zitten en met een vloer model uit de voeten kunnen.

Het budget zou rond de €1500 komen te liggen. Welke lintzaag zouden jullie dan aanraden?
Record power heeft wat in die categorie. Baptist verkoopt ook nog een ander merk in die prijsklasse.
Maar zijn er nog wat merken en types die ik niet ken? Ik wil wegblijven en bij de hbm achtige machines…..

Roept u maar.

Alvast bedankt.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
583
136
Voornamelijk klein materiaal zagen voor penblanks, balkjes zagen voor snijplanken, heft materiaal zagen voor mesheften etc. Het kleinere en lichtere werk dus.
In je openingspost geef je aan wat je er mee wilt doen.
Als dat niet veranderd is zou ik nog steeds zeggen de Sabre 250.
Ik denk dat je iets moet zoeken wat past bij wat je nodig hebt, het lijkt nu dat je iets zoekt waarmee je je budget op kunt maken.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
105
50
Schouwen-Duiveland
Daar heb je een punt. Echter voor waarbij in de openingspost schreef over het werk wat ik er verwacht mee te gaan doen heb ik nu de axminster.

Ik heb ook pas een groot aantal blokken hout gekregen 25x50x75 cm eikenhout en 10 plakken walnoot van 12x60x100. Met mijn huidige machines, op een kettingzaag na kan ik daar nu niks mee.

En grotere blokken voorzagen voor de draaibank zou dan met een grotere lintzaag ook kunnen.
Vandaar mijn vragen over een grotere lintzaag. Dat had ik natuurlijk in de post eerder moeten aangeven.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Daar heb je een punt. Echter voor waarbij in de openingspost schreef over het werk wat ik er verwacht mee te gaan doen heb ik nu de axminster.

Ik heb ook pas een groot aantal blokken hout gekregen 25x50x75 cm eikenhout en 10 plakken walnoot van 12x60x100. Met mijn huidige machines, op een kettingzaag na kan ik daar nu niks mee.

En grotere blokken voorzagen voor de draaibank zou dan met een grotere lintzaag ook kunnen.
Vandaar mijn vragen over een grotere lintzaag. Dat had ik natuurlijk in de post eerder moeten aangeven.
Ik zie het al, wat jij nodig hebt is een gietijzeren kolos van voor de oorlog, kan ik hoogst aanbevelen. Onverwoestbaar, vreet dik hout hout voor het ontbijt en voordelig aan te schaffen. Je moet wel spierballen hebben, een hoog plafond en een heule stevige vloer ;).

Maar even serieus, als je een plak walnoot van 12cm dik of zelfs 25cm dik eiken wil zagen/splitsen denk ik dat je, binnen het assortiment van Baptist, naar een Laguna 14 of eerder zelfs 18BX moet kijken, 25cm is serieus dik. Mijn machine kan het, maar die heeft 4PK en is volledig van gietijzer met een 34mm gehard stalen ripper lint. Waarom noem ik dit: Als je gietijzer hebt zit er een stuk meer 'massa' achter het zaaglint om door dikke stukken te komen. Met een moderne machine moet het zaagvermogen echt uit de power van de motor komen. En een goed scherp ripper lint uiteraard, bij het splitsen krijg je lange verzels die een normaal lint snel kunnen 'verstoppen'.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.185
355
Etten-Leur
Ik gebruik daar de BS400 voor en dat werkt prima tot zo’n krap 30 cm om blokken te verzagen. Lange balken met die kopmaat zou ik niet met zo’n lichte machine doen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
In plaats van een beul van een zaag te kopen voor die enkele keer dat je grotere stukken gezaagd moet krijgen kun je ook rondkijken of er iemand in de buurt is die je daarmee kan helpen. Op of via dit forum vind je ze vast wel.
Als je dikke hout al wel vlakke kanten heeft kun je het ook van twee kanten zagen op een cirkelzaag. Dan heb je al snel in het midden nog maar een paar cm over, goed te doen met de handzaag of de reciprookzaag, of desnoods een paar wiggen en een hamer.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Natuurlijk heb je een grote machine nodig! We zijn hier toch allemaal fanatiekelingen of niet :ROFLMAO:. Je bent hier van harte welkom maar van Zeeland naar Drenthe is een roteind, ik weet er alles van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.