Het recyclen van accu's

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.077
1.711
Terkaple
www.woodworking.nl
Op Tweakers zag ik dit filmpje. Waar bijna alle elektrische gereedschap in een accu variant te koop is, en heel veel niet meer met een snoer, wel goed om te weten wat er met de oude accu's gebeurd en dat er regelgeving voor gemaakt is.


jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Misschien kan ik niet zo goed rekenen, maar als je de vraag naar accu's vergroot, dan heb je ook steeds meer nieuw materiaal nodig. Zelfs al zou je 100 % kunnen recyclen, dan moet het materiaal voor elke bijkomende accu toch geimporteerd worden. En 100 % recycling gebeurt niet. Ze scheiden alleen wat winstgevend of met subsidie winstgevend is . Het is voor bedrijven alleen interessant omdat ze belastingkortingen krijgen. Het wordt pas leuk als de grondstofprijzen stijgen door tekorten. Maar dan worden de eindproducten te duur en zakt de vraag in.
 
  • Leuk
Waarderingen: chrisvanaar en knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Het wordt pas leuk als de grondstofprijzen stijgen door tekorten. Maar dan worden de eindproducten te duur en zakt de vraag in.
De mens heeft van meet af aan "ieder" probleem opgelost door meer energie te verbruiken. Vervang alle belastingen door alleen een directe belasting op energie en je ziet aan de direct veranderende prijs structuren direct hoe "onzinnig" veel van die "oplossingen" zijn en ook hoe belastend voor de omgeving ze zijn.
Het laat ook zien dat recycling niet de juiste weg is. Het laat dan ook heel mooi zien dat goedkoop duurkoop is. Wegwerpmeubelen worden onbetaalbaar en handwerk blijft duur maar je hoeft het maar een keer te kopen. Mode als hype van de dag gaat verdwijnen.
Energie is nog steeds spot goedkoop, zeker voor (gesubsidieerde) grootverbruikers.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
137
Accugereedschap heeft veel voordelen die helaas niet altijd het beste zijn voor het milieu. Ik zou echt niet meer mijn schroeven willen indraaien met een pompschroevendraaier en ook niet met een schroefmachine met snoer. Los van het accuprobleem, het werkt gewoon beter, veiliger sneller.
Een ander probleem is natuurlijk dat iedereen wel minimaal 1 accumachine heeft liggen omdat ze betaalbaar en volop beschikbaar zijn. Ook voor de mensen die hem maar 2 keer per jaar gebruiken is materiaal en energie gebruikt om de machine te produceren en te recyclen.
Zullen we die mensen extra belasten vanwege de hoge “milieukosten per kilometer”?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
En als je het duurder en minder beschikbaar maakt gaan er wat mensen dood van de honger. 2 tot 3 miljard of zo. Maar dat is niet erg, want die wonen niet hier.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Als je de werkelijke kosten voor zo'n accumachine zou moeten betalen, zou je de schroeven er vermoedelijk weer met de hand in draaien.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
137
Spijkeren is het devies! Met een hamer hè ;)
Duizenden schroeven heb ik er met de hamer ingeschroefd. Als je niet beter weet is dat een prima manier en gaat best snel. Jammer voor degene die ze er uit wil draaien. Die platte schroevendraaier past niet meer zo goed …
 
  • Haha
Waarderingen: thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.