Hout verbrand bij zagen

Theo024

Nieuw lid
18 mei 2024
12
0
Nijmegen
Goedemiddag allemaal,

Ik heb al meerdere discussies gelezen over een onderwerp als deze. Echter loop ik nu tegen hetzelfde probleem aan. Ik ben een snijplank aan het maken van 5cm dik eiken. Alles is verlijmt en mooi recht. Ik ben nu de losse stroken aan het zagen zodat ik deze op hun zij kan leggen en zo kopshout naar boven heb. Dit is niet de eerste snijplank die ik maak maar ik loopt er nu wel tegenaan dat mijn losse stroken allemaal aan een kant zijn verbrand.

Ik gebruik een DeWalt cirkelzaag en heb net een nieuw blad erop. Het oude blad is 24t en dit nieuwe blad 48t. Ik dacht eigenlijk de fijne tanden te gebruiken zodat ik een mooier resultaat zou hebben. Maar lees ik het nou goed dat ik bij zulke dikke stukken hout beter de 24t kan pakken? Op de foto’s zien jullie beide stukken van een strook.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_8780.jpeg
    IMG_8780.jpeg
    101,1 KB · Weergaven: 53
  • IMG_8779.jpeg
    IMG_8779.jpeg
    104,4 KB · Weergaven: 60

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
202
43
Wee niet hou je dit zaagt, maar als het aan 1 kant is klemt het hout misschien bij de langs geleider.
 

Theo024

Nieuw lid
18 mei 2024
12
0
Nijmegen
Mijn cirkelzaag glijdt over twee stalen L steunen. Die dienen als geleiders. Mijn werkstuk ligt niet geklemd maar wel stevig tegen de achterplank van mijn “jig”

Ik heb helaas geen ruimte voor een zaagtafel of een afkortzaag. Dus moet ik creatief omgaan met de ruimte die ik heb. Dit werk over het algemeen erg goed.

Maar voor nu ben ik dus benieuwd of dat ik de 48t of 24t zaagblad moet gebruiken.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
202
43
Misschien heb je een foto van je opstelling? Wat je hier doet is afkorten dus ik zou zeggen scherp 48t blad
 

Theo024

Nieuw lid
18 mei 2024
12
0
Nijmegen
Dit is de opstelling. Hier gaat dan mijn circelzaag in en op die manier zaag ik 90graden.
 

Bijlagen

  • IMG_8781.jpeg
    IMG_8781.jpeg
    123,5 KB · Weergaven: 60

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.802
960
Leeuwarden
Ik begrijp dat je met een handcirkelzaag werkt. Bij deze opstelling kun je problemen hebben als het blad een fractie scheef staat t.o.v. de te geleiden kant. Probeer eens een stukje eraf te zagen zonder het geleidingshulpstuk. Anders kijken of het blad schuin staat t.o.v. de zijkant van de zool van de zaag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.301
2.676
Moet probleemloos met een 48 tands blad gaan. Zeker met afkorten. Als je massief hout ook wil langszagen, dan kan je beter een 24 tands blad gebruiken, maar met een 48 tands gaat dat ook prima. Ik gebruik hoofdzakelijk ecotools industrial zaagbladen. Daar zaag ik ook eiken en tropisch hardhout mee. Zwarte kanten betekent bot of vuil zaagblad. Dan pak ik een verse. Ik maak ze nooit schoon, dat doet de slijperij voor het slijpen.
 

Theo024

Nieuw lid
18 mei 2024
12
0
Nijmegen
Dank voor de tips. Ik heb inderdaad al gekeken of dat het blad recht staat t.o.z van de zool. Deze lijkt wel recht te staan. Ik probeer ook heel langzaam te gaan omdat ik anders bang ben dat het blad verbuigt door de dikte van het hout. Deze planken zijn immers behoorlijk hard. Ik check ook iedere keer of dat de zaag haaks staat t.o.z van de achterzijde waar het werkstuk tegenaan ligt en dit lijkt ook precies haaks te zijn.

Ik vind het ook raar dat een kant van de strook die ik afzaag zwart is en de andere zijde niet.

Ik ben inderdaad aan het afkorten. Dus jullie advies zou dan wel zijn om de 48t te blijven gebruiken I.p.v de 24t?
 

Theo024

Nieuw lid
18 mei 2024
12
0
Nijmegen
Moet probleemloos met een 48 tands blad gaan. Zeker met afkorten. Als je massief hout ook wil langszagen, dan kan je beter een 24 tands blad gebruiken, maar met een 48 tands gaat dat ook prima. Ik gebruik hoofdzakelijk ecotools industrial zaagbladen. Daar zaag ik ook eiken en tropisch hardhout mee. Zwarte kanten betekent bot of vuil zaagblad. Dan pak ik een verse. Ik maak ze nooit schoon, dat doet de slijperij voor het slijpen.
Ik heb er nu een nieuw blad op liggen van Bosch. Ik heb alleen vorige week ook een deel van mijn dakkapel vervangen en heb toen een trespa plaat gezaagd. Dit blad lag er toen op dus heb die gebruikt. Achteraf had ik beter het oude blad erop kunnen leggen. Ben bang dat die trespa dit nieuwe blad misschien al bot heeft gemaakt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.301
2.676
Je zaagt wel door je hout heen? Ik zie geen zaagsnede in je tafel. Wat heb je voor zaagblad? Je zaagmachine heeft een stekker? Dus geen accu ding met een thin kerf zaagblad?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.301
2.676
Ja ,voor trespa zagen heb je een ander soort blad nodig. Dus dit blad kan in de bak. Als je nog meer trespa gaat zagen, koop dan een vlak daktand blad. Voor je hout zou ik geen bosch blad kopen, maar ecotools industrial of beter.
 

Theo024

Nieuw lid
18 mei 2024
12
0
Nijmegen
Je zaagt wel door je hout heen? Ik zie geen zaagsnede in je tafel. Wat heb je voor zaagblad? Je zaagmachine heeft een stekker? Dus geen accu ding met een thin kerf zaagblad?
Ja hij gaat wel door het hout heen. Aan de rechterkant van het werkstuk zie je de groef in hout waar het werkstuk op ligt. Ik heb een DeWalt cirkelzaag met stekker inderdaad. Dus kracht genoeg.

Ik gebruik dit zaagblad
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    99 KB · Weergaven: 55

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.